Kalenderfoto maart 2022

Foto uit 1967.
Huwelijk Har Hendriks en Toos Scheres. (Har van Hendrik Rieke en Toos van Sjaeres Fried)
Personen op de foto v.l.n.r. Har Hendriks, Toos Scheres, (bruidegom en bruid) Fried Scheres, Trui Scheres-Beeren (vader en moeder van de bruid), Nel Hendriks-Vullers,Rie Hendriks, (moeder en vader  van de bruidegom) Wim Scheres (broer van de bruid) en Gerrit Hendriks (broer van de bruidegom)

En de bruiloft was uiteraard in “De Zaal” op de Molenweg.  Toen in het bezit van deze familie Scheres en één van de  45 cafés uit Roggels verleden (vanaf 1800)  waarvan de geschiedenis  enkele jaren geleden beschreven werd door Wiel Klompen aan de hand van de oude kadaster gegevens. Hier de historische gegevens van zaal Amicitia of te wel zoals in Roggel werd gezegd “De Zaal”:

Ter plaatse van Café-Zaal Scheres percelen  D 717 en D 718 was rond 1800 een woning met tuin gelegen samen 12,35 are, waarvan Pieter Hamans, een metselaar uit Horn de eigenaar was.
In 1847 werd de woning verkocht aan Pieter Berben, van beroep  landbouwer.
Deze verkocht de woning in 1867 aan Hendrik Alofs, timmerman (1827-1912). Hij was gehuwd met Johanna Schreurs (1848-1930). Het adres was op dat moment Baetsen nr 90.
In 1885 werd het huis herbouwd met tevens aanleg van een beugelbaan.
In 1922 ging het pand via boedel scheiding over naar de dochter Petronella Alofs (1883-1935), gehuwd met Engelbert Mooren, herbergier en landbouwer (1890-1964).
Perceel met opstallen, dat nu werd geregistreerd als huis annex zaal en tuin, werd met vereniging van aansluitend bouwland, vernummerd tot kadastraal zo genoemd Zandkoel nr. D 1191 groot 21,35 are.
In 1930 werden huis en zaal doorverkocht aan Godefridus Hubertus Scheres “Sjaeres Fried”. (1896-1980), café-zaalhouder. Hij was gehuwd met Gertrudis Maria Christina Beeren (1901-1976). In 1947 en 1960 vonden er verbouwingen en vergrotingen plaats. De zaal was wijd en zijd bekend en deed vooral dienst als repetitielokaal voor muziekverenigingen en werd veel ingezet voor bruiloften en partijen en als danszaal. Tevens vond de Handboogvereniging Roos in Bloei er hun onderkomen.
Dochter Truus Scheres met echtgenote Tom Janssen namen de exploitatie over. Hun 2 zonen namen het bedrijf niet over en na het stopzetten van de bedrijfsactiviteiten werd de inmiddels vernieuwde woning met zaalruimte verkocht.
De Handboogvereniging verhuisde naar het Sportpark de Mössehook.
Momenteel is er een  Chinees Restaurant in de zaalruimte gevestigd.