Kalenderfoto april 2021

Woonhuis van Martin Wagemans en Gerardina Huijbers aan de Markt in Roggel.
Na het overlijden van de laatste bewoners, werd de woning tijdelijk in gebruik genomen door ambtenaren van de gemeente Roggel in verband met de verbouwing van het gemeentehuis.
Daarna tijdelijk in bruikleen genomen door de heemkundevereniging (toen nog in oprichting) en vervolgens verbouwd tot woning op de bovenetage en bedrijfspand(en) beneden.

Dit oude pand was oorspronkelijk in caré-vorm gebouwd.  De eerst bekende bezitter begin 1800 was de  notaris Johannes Christiaan Van Eijl (1794-1841), afkomstig van  Echt. Hij trouwde in 1824 met Maria Christina Corman (1791-1864) uit Haelen.
In 1867 werd het via een complexe vererving   eigendom van Maria Elisabeth Struijff (1828-1892), herbergierster afkomstig van Someren. Zij trouwde in 1864 met Paulus Xaverius Hubertus Jacobs (1835- ?) landbouwer en nadien tevens herbergier. Er is dus een tijd lang een herberg geweest.
In 1886 vond verkoop van het pand plaats aan Cornelis Baten, aannemer en metselaar en in 1926 werd het pand doorverkocht aan Martinus Wagemans.
Martinus Wagemans was één van de 5 zonen van Leon Wagemans. Leon was de stichter van meubelfabriek Wagemans.