Kalenderfoto september 2022

Foto anno 1960
Sjra Korsten met zijn zussen.
Deze foto is gemaakt voordat Sjra werd uitgezonden naar Nieuw Guinea.

V.l.n.r.
1e rij: Mieke, Nellie, Lien,
2e rij: San, Sjra, Leen en Toos.

Sjra Korsten was één van de Roggelse militairen die in Nieuw Guinea is geweest.  Sjra was de zoon van Korsten Nies. (Dionisius)
Sjra’s ouderlijk huis  stond op de Neerderweg/Kloosterstraat. Sjra en zijn gezin woonden Op de Bos.

In de periode 1950- 1962 zijn in totaal ongeveer 30.000 Nederlandse militairen ingezet in het toenmalige Nederlands Nieuw – Guinea.  Omdat hier beduidend minder gevochten is dan in Indonesië, is er later ook minder aandacht voor geweest.
Naast Sjra zijn er zeker nog meerdere Roggelse jongens die naar Nieuw Guinea zijn uitgezonden.  We hebben wel een lijst met alle Roggelnaren die in Ned. Indië zijn geweest, maar er is geen lijst van jongens die naar Nieuw Guinea zijn gestuurd. Zo weten we dat ook één van de jongens van Bongers (Raadhuisstraat)  daar gediend heeft, maar verder hebben we geen namen. Weet U er nog een, geef dat dan svp even door via info@heemkunderoggel.nl . Het zou fijn zijn als we ook de lijst van Roggelse  Nieuw Guinea gangers compleet kunnen maken. Bij voorbaat hartelijk dank.