Kalenderfoto november 2022

Foto uit 1935
Genomen bij gelegenheid van het zilveren huwelijksfeest van bakker Frits Smeets.
Ingezonden door de oudste zoon van Tonnie.
Personen op de foto v.l.n.r.
Zittend: Frits Smeets en Hubertina (Dien) Boonen.
Staand: Tonnie, Corrie, Frits, Rie,Simon, Truus en Jan.

Dit was de tekst die ook op de kalenderstond. Maar Annelies, de dochter van Rie Smeets  (de latere bekker Smeets) maakte ons attent op een onduidelijkheid i.v.m. met de namen en dat was heel terecht. Daarom hieronder haar mail als extra informatie en terechte aanvulling op de info die we hadden gekregen en hadden overgenomen  van haar neef.
Annelies, hartelijk bedankt !

Mijn lieve neef Jaques Peeters, zoon van tante Tonnie, heeft de foto ingezonden en zich waarschijnlijk precies aan de doopnamen gehouden, maar niemand in Roggel (her) kent Simon ( 3e van rechts). Hij heette weliswaar voluit Simon Jozef ( naar Heeroom Siem Boonen uit Haelen) maar zijn roepnaam was Jo.
Jo Smeets.
Voor ons kinderen : Ome Jo.
Voor de Roggelse mensen : Jo Smeets of Jo van Bekker Fritske.

Hij is in Roggel het bekendst als tekstschrijver van het lied :
“Det is det lendje tusse Pieël en Maas.
Wo dennebuim nog tusse ’t kaore staon.
Wo nog ’t stertje wiptj van knien en haas,
en alle miense nog op klompeklompe gaon”

En nog veel meer dorpse liederen, waaronder voetbal-liedjes voor voetbalclub Zwart-Wit.
Met o.a. vaak de namen van de voetballers, zoals : “die twee van Coenen, zijn echte kampioenen”.
Maar ‘het Lendje tusse Pieël en Maas ” is zijn belangrijkste wapenfeit.

Als de mensen deze foto bekijken, zal men zeggen…’ Hei ! Unne Simon ??? Dae haaje ze dao toch neet??’
Terwijl je maar één keer ‘Jo Smeets’ hoeft te roepen en iedereen weet dat hij het is.

De kalender is gedrukt en afgeleverd, dus dit is geen rectificatie, maar ik wilde het in elk geval aan jullie laten weten, zodat het correct in de boeken en m.n. in de archieven terechtkomt.
En zodat men de link kan leggen tussen genoemde liedjes en de persoon op de foto….OME JO !
Jo Smeets van het lendje tusse Pieël en Maas !

Met hartelijke groeten van zijn nicht en petekind,
Annelies Smeets.