Kalenderfoto december 2022

Luchtfoto omstreeks 1947.

Deze foto is al eerder ergens gepubliceerd met beschrijving van Miek en Ton Aelmans:

De foto is waarschijnlijk van direct na de oorlog ca. 1947.
Het is het huis van de oude Piet Mussen en ouderlijk huis van Mussen-Graad.
De oude ‘mus’ is Mussen-Piet en die heeft in het linker pand gewoond. In het rechter pand woonde Sjeng Mussen: dit was een zoon van Piet.
Toen Mussen-Piet gestorven is, is daarna Jan Mussen gaan wonen in het linker pand.
Toen Sjeng met vrouw en kinderen verhuisde naar Kessel is in het rechter pand Mien Mussen, die getrouwd was met Crommentuyn, gaan wonen. Na hen woonde er Lies Mussen met Piet Joosten.
Ik weet niet precies meer wanneer het rechter pand uiteindelijk is afgebroken.
Vóór de visvijver is een doodlopende weg. Waar die ophoudt, daar heeft het linker pand/ huis gelegen waar Jan Mussen nog heeft gewoond.
Inmiddels is dit ook afgebroken en is dus alles wat op de luchtfoto te zien is verdwenen en ingenomen door Camping ‘De Leistert’ en deels door de visvijver.
Van een oud bewoonster van het pand kregen we de volgende aanvulling (hartelijk dank daarvoor):
“Het rechterpand is nooit een woonhuis geweest. Er stond een broedkast in en er werden
kuikens gesekst zoals ze dat noemden. Sjeng Mussen was pluimveehouder. Het linkerpand bestond uit twee woningen. In het eerste gedeelte woonde aanvankelijk opa Piet Mussen met zijn vrouw en schoonzuster tante Nel. Daarna is het een tijdje bewoond door Graatje Roost met zijn vrouw en de familie Frenken heeft er een tijdje onderdak gehad toen hun huis was afgebrand. In het andere gedeelte woonde Sjeng Mussen met zijn gezin. Daarna heeft Mien Mussen er zes jaar gewoond met Jac Crommentuijn. Piet en Truus Mussen waren de volgende bewoners. Hij had een tuiniersbedrijf. Daarna heeft Lies Mussen er een aantal jaren gewoond met Piet Joosten en hun drie kinderen tot het huis verkocht werd aan camping de Leistert. Thans is dit alles geschiedenis en is alles verdwenen en ingenomen door Camping “De Leistert”.