Kalenderfoto mei 2013

Klik hier om uw eigen herinneringen of aanvullingen te sturen.

[kalenderfoto mei 2013

De Familie van de Ven – Ruijters,  Ophoven.

Wie staan op de foto:

Familie van de Ven.

Vlnr.: Rij 1, knielend: Bertie, Ria, Clara.

Rij 2, Piet, Jo, Corry.

Rij 3, Vader Theo van Ven, Elly. Moeder Toos van de Ven-Ruyters

Waar is de foto gemaakt:

Voor hun huis op Ophoven 40a.

Wanneer en waarom is deze foto gemaakt:

De foto is gemaakt in 1961 bij gelegenheid van de Plechtige H.Communie van dochter Elly.

Wie heeft de foto gemaakt?

Onbekend.

Samenstelling: Jos en Corrie Metsemakers – van de Ven.
Vroeger woonde het gezin op het Ophoven in de tuin vóór het huis van Sjra Vermeulen en vanaf 1958 op Ophoven 40a in Roggel. De familiefoto is gemaakt bij de Plechtige H.Communie van de oudste dochter Elly in 1961.

Thei van de Ven is geboren in Helden op 26 maart 1921. In 1938 kwam hij rond Pasen voor de eerste keer in Roggel in dienst als boerenknecht bij de familie Beeren (Baeres Sefke) op het Ophoven. Na 2 jaar keerde hij voor 1 jaar terug naar Liessel, waar toen zijn ouders woonden. In 1941 keerde hij weer terug bij Beeren en vanaf 1942 is hij op de “Mien” begonnen als ondergronder. Hij heeft zijn vrouw leren kennen toen hij met een gebroken been – opgelopen bij Beeren – in het ziekenhuis lag. An, een zuster van Toos en bevriend met Frans, een broer van Thei, zei tegen Toos: “Kom maar gerust mee Thei eens opzoeken in het ziekenhuis.”Daar hebben ze elkaar toen in 1941 voor de eerste keer ontmoet.

Toos is geboren op 22 Maart 1923. Ze heeft vroeger als dienstmaagd gewerkt in Roggel op Marleetjeshof , bij Moors, Hendriks (de secretaris) en bij Mooder van Koen (van Lier op het Ophoven), waarna ze nog enkele jaren als huishoudster heeft gewerkt bij een zus van haar moeder in Treebeek. Daar heeft ze het vak van coupeuse, (toen heette dat nog naaister) geleerd. Op 14-10-1946 zijn Thei en Toos thuis ingetrouwd.
In 1958 verhuisden ze naar hun nieuwe woning op Ophoven 40a. Toen nam ook de moeder van Toos – Clara Ruijters-Cnoops, een zus van de vader van buuttereedner Piërre Cnoops – daar haar intrek tot haar dood op 29-09-1971. Ze was toen een welkome aanvulling in het grote gezin. In die tijd was er altijd wel wat te breien, naaien of stoppen. Ook een helpende hand bij het “aerpele sjèlle”, koake, de sjöttele aafwasse, sjoon poetse, de inmaak en als er gesjlacht waerdje, was toen nooit weg.
Het gezin kreeg 7 kinderen. Elly woont nu in Asten, Claartje woont in Heijthuijsen, Ria, Corrie en Piet wonen in Roggel, Bertie woont in Sinsheim-Hilsbach in Duitsland, en Jo woont in Kelpen-Oler.

Moeder Toos is op 23 december 2003 overleden in Roermond en vader Thei is op 8 februari 2004 overleden in Maastricht. Ze hadden toen 15 kleinkinderen en 6 achterkleinkinderen.