Kalenderfoto december 2018

Foto uit 1979

Bestuur NKV bij gelegenheid van het 60 jarig jubileum.
Personen v.l.n.r.:
1e rij: Sjra Vullers, Frits Geuijen, Toon Salimans.
2e rij: Jo Geuijen, Piet Vullers, Sjra Korsten, onbekend en Antoon van Dijk.

Het 60 jarig jubileum voor de afdeling Roggel van het NKV. Dit houdt in dat er al een werknemers organisatie in Roggel moet zijn opgericht in 1919. Dat was de plaatselijke R.K. werkliedenvereniging St. Jozef die onderdeel was van de Limburgse werkliedenbond.
De plaatselijke afd. van de Land en Tuinbouwbond en die R.K Werkliedenvereniging wilden hun ledenbestand wel graag van elkaar gescheiden houden. Daartoe stelden ze in 1921 een gezamenlijke” Samenwerkingsovereenkomst” op, waarin ze afspraken dat landbouwers en werklieden alleen lid konden zijn van hun respectievelijke organisaties. Wel konden ze van elkaars coöperaties gebruik maken. Bij de landbouworganisatie kon men zo terecht voor inkoop van meststoffen, zaden e.d. bij de werkliedenvereniging voor de inkoop van turf en steenkool en verzekeringen voor kleinvee. Klik hier om de originele overeenkomst te zien,

In 1925 werd in Nederland  het Rooms-Katholieke Werkliedenverbond opgericht. Dit werd na de oorlog de Katholieke Arbeiders Beweging ( KAB) en  nog later het NKV. (Nederlands Katholiek Vakverbond) In 1976 vormden het NKV samen met het NVV  het huidige FNV. Hieronder nog de vlag van de KAB afd. Roggel met de spreuk “Credo Pugno” . (Ik geloof, ik strijd).

Heeft u nog opmerkingen aanvullende info of andere oude foto’s, dan horen wij dat graag van u via mail, telefoon of ons contactformulier.