Kalenderfoto april 2017

klik op de foto voor een vergroting.

Foto anno 1966.
Genomen bij gelegenheid van het 40- jarig priesterfeest van pastoor  H.Schippers.

Bijdrage Jan Mooren

Bij de foto april 2017 van kalender Heemkunde Roggel.

In het voorjaar van 1966 werd het veertigjarig priesterfeest van pastoor H. Schippers gevierd. Deze pastoor van 1954 tot 1968 van Roggel had niet alleen grote bekendheid in Roggel maar ook in het land van Weert. Zo was hij vele jaren geestelijk adviseur van de kring Weert van de L.L.T.B en ontving hiervoor de eremedaille in zilver. Ook was hij ereburger van de gemeente Roggel.

Vooral bekend waren zijn preken. “Terwijl de donder rolt en de bliksemstralen de lucht doorklieven………”, was de ieder jaar terugkerende zin in zijn preek op de feestdag van St. Donatus, de beschermheer tegen onweer. Het beeld van Donatus stond en staat misschien nog tegen een van de pilaren in de kerk.

De herkenbare heren met hoge hoed op de foto zijn Bert Dirkx, burgemeester Gubbels, Geuyen van Op de Bos, Wethouder Sleutels en Thei Beenders. De priester in kazuifel is kapelaan Vliegen. Maar waar op de foto staat de jubilerende pastoor?  Even zoeken en jawel hoor: over de rechterschouder van de burgemeester op de foto links is pastoor Schippers te onderscheiden. De priester met bonnet over de andere schouder is waarschijnlijk kapelaan Thomassen, de eerste kapelaan in Roggel onder Schippers.

Voor café Crins staat schutterij St. Paulus opgesteld met Wiekus Gijsen in het koningszilver. Ook Claessen Tjeu en Baer Hendriks van de mandenmaker zijn aanwijsbaar. Midden op straat staat de drumband van St. Petrus.

Zouden de geschreven opstellingen van de voetbalelftallen nog voor het raam van café de Sport hangen? De typische deur van de winkel van Stemkens is er al heel lang niet meer.

Venlo, 8 maart 2017

Jan Mooren

Heeft u nog opmerkingen aanvullende info of andere oude foto’s, dan horen wij dat graag van u via mail, telefoon of ons contactformulier.