Kalenderfoto mei 2023

Foto: Gidsen omstreeks 1955

Personen v.l.n.r.:
1e rij: Mia Beenders, Toos Coumans, Nelly Vaes(Kerkveldweg), Annie Vaes(Kerkstraat).
2e rij: Guido Truus Puts, Trui Gijsen, Kapelaan Schroeten, Door Schroën, Tiel Vaes(Kerkveldweg), Nel van Bogget  en Truus Klompen.

“Guido” was de benaming voor de hoofdleidster van de gidsen. We zien op de foto de senioren rond 1955.
De meiden zullen rond de 17 jaar zijn.
De Nederlandse Gidsenbeweging, kortweg NGB, was een Rooms-katholieke scoutingorganisatie voor meisjes in Nederland opgericht op 4 juli 1945.
Net als bij de verkenners was er natuurlijk ook toezicht vanuit de kerk: vandaar kapelaan Schroeten op de foto. Hij was de zgn aalmoezenier en maakte als geestelijk adviseur deel uit van het bestuur.

De gidsen in Roggel bestonden al in 1948.  In het Roggels Blaadje van april 1952 zien we voor het eerst een melding:

Kan iemand ons vertellen wanneer de gidsen in Roggel precies zijn opgericht en tot hoelang deze club heeft bestaan?
We horen graag van U via bijvoorbeeld het info formulier of neem contact op met een van onze (bestuurs)leden.