2 oude corpussen weer zichtbaar in Roggel

In Roggel is de heemkundevereniging in het bezit van 2 oude houten corpussen, die in het verre verleden aan een wegkruis hingen.  Wegens plaatsgebrek in het verenigingslokaal, zocht men een nieuwe plek. Liefst ergens waar iedere Roggelnaar ze zou kunnen bewonderen. Deze plek werd gevonden in de kerk.
Onder de al vele honderden jaren oude toren, in een nis van mergel werd toepasselijk een nieuw plekje gevonden.

De geschiedenis van de 2 corpussen.
Boven  Dit corpus is van het wegkruis dat in de eerste helft van de 20e eeuw stond op de Grote Laak tussen de fam. Salimans en Beek.
Dit corpus was op een gegeven moment zo slecht dat het vervangen werd door een metalen. Toen Piet Salimans trouwde heeft hij dit oude corpus meegenomen en helemaal gerestaureerd. Het heeft vervolgens altijd bij hun thuis en na zijn dood bij zijn vrouw Mien in de huiskamer gehangen. Na de dood van Mien (2019) is het corpus aan de heemkundevereniging  Roggel geschonken.

Beneden.  Dit kruisbeeld heeft vóór 1880 waarschijnlijk gestaan op de hoek Kleine Laak / Heythuyserweg.
Sjra Vissers vertelde dat zijn vader (Faen Vissers) het beeld vond op de zolder toen hij de woning aan de Heythuyserweg kocht in 1880. De armen waren toen gescheiden van het corpus. Piet Salimans en Jac Bongers hebben het gerestaureerd voor priester Wim Beenders die het na zijn priesterwijding meenam naar al de plaatsen waar hij gewoond/gewerkt heeft als kapelaan/pastoor.
In 2011 kwam het beeld (met Pastoor Beenders) weer naar Roggel en kwam het in het bezit van heemkundevereniging Roggel.

En nu hangen ze weer op een plek waar iedereen deze prachtige beelden kan bewonderen.
Voorzien van bordjes met info over het verleden van deze beelden.

Achter in de kerk naast de ingang  is door de heemkundevereniging ook nog een vitrine geplaatst met oude spullen  van pastoor Schippers waaronder een mooi herdersschopje.
(Een herdersschopje en sleutel van de kerk kreeg de pastoor vroeger bij zijn installatie overhandigd)