Kroetwès

Vrijdag j.l.  hebben een aantal dames van onze vereniging weer de Kroetwès samengesteld. Zij deden dit in boerderijmuseum “De Leimskoel”.
De Kroetwès is een verzameling van kruiden die volgens traditie beschermt tegen onweer en ander onheil. Hij wordt in het huis opgehangen nadat hij in de kerk gezegend is.
Dit geschiedt volgens de traditie op de feestdag van Maria ten hemelopneming op 15 augustus. In Roggel vindt de viering en zegening plaats op zondag 13 augustus om 9.30 u in de parochiekerk rvan de H.Petrus. Alle aanwezigen kunnen dan een door deze dames gemaakte kroetwès mee naar huis nemen. Uiteraard kunt u ook uw eigen samengestelde kroetwès in deze dienst laten zegenen.