kalenderfoto maart 2019

Kalenderfoto maart 2019

Op de foto ziet u mensen vlechten met pitriet in de hobbyruimte van het Jozefhuis.
Personen op de foto v.l.n.r.  Baer van Bogget, Wijnand Hendriks en Wiel Geenen.

Een stukje geschiedenis:
In 1982 werd in Roggel een nieuw Groene Kruisgebouw in gebruik genomen. Toen werd door de toenmalige wijkverpleegkundige Pieter van der Hooft en het bestuur van het toenmalig Groene Kruis het idee geopperd om in het oude Groene Kruisgebouw gehandicapten en oudere mensen op te vangen. Pieter van der Hooft constateerde tijdens zijn werk als wijkverpleegkundige, dat onder deze mensen met weinig sociale contacten, veel eenzaamheid was. Ook constateerde hij dat sommige mantelzorgers overbelast raakten. Als er opvang kwam zouden deze mensen ontlast worden,  zodat ze langer voor hun dierbaren zouden kunnen zorgen.

Dit initiatief werd gesteund door gemeente Roggel, na de fusie van de gemeentes, door gemeente Roggel en Neer en na de laatste fusie, door gemeente Leudal.

Het Jozefhuis werd een voorbeeld hoe de dagopvang goedkoper kan.

Er werd een werkgroep gevormd, een enquête gehouden en er kwam een informatieavond.  Daarop kwam veel respons en er meldden zich veel vrijwilligers aan. Na het opknappen van het gebouw door vrijwilligers, kwamen op 26 mei 1983 de eerste bezoekers. In het begin was het Jozefhuis alleen op dinsdag en donderdag geopend. ’s Middags werd voor een warme maaltijd gezorgd door vrijwilligers. Na een tijdje was er behoefte om ook op woensdag en later ook op vrijdag geopend te zijn,

Op een gegeven moment was het Jozefhuis uit zijn jasje gegroeid. In 1996 werd het Jozefhuis tijdelijk ontruimd. Daarna werd het verbouwd en uitgebreid. Er kwamen aangepaste invalide toiletten,  2 rustkamers met een hoog/ laag bed, nieuwe keuken en een nieuwe hobbyruimte. De bezoekers konden toen tijdelijk terecht bij het voormalig verzekeringskantoor van G. Hendrikx. In 1997 was de verbouwing gerealiseerd. (info overgenomen van www.dagopvangjozefhuis.nl )