Kalenderfoto juni 2017

Klik op de foto voor een vergrootte weergave

Onderwijzers van de jongensschool ( St.Jozefschool)  midden  jaren 50.

Personen op de foto v.l.n.r.:

Pierre Frenken, Gerard Verstraeten, Meester Crijns (hoofd der school), Moeder van den Beuken, Wim Janssen en Jos Mertens.

De nieuwe St. Jozefschool (inmiddels ook al weer afgebroken) aan de Pastoor Hanraetsstraat  werd in 1957 in gebruik genomen. Deze foto lijkt nog genomen in het oude gebouw aan de Kerkstraat en moet dus van voor die tijd zijn.  Meester Crijns werd in de volksmond “Crienske” genoemd en Pierre Frenken werd door de jeugd “Piertje” genoemd. De juffrouw van de 1e klas was “Moeder van den Beuken” (meisjesnaam van Ratingen). Zij was naast “juf” ook  de moeder van de bekende “van de Beukens” uit Roggel zoals:

Jan- van  de Beukelaar
Jacques- de schilder
Truus- van Truu en Truu
Toos – vrouw van Eduard Nazarski

en nog 3 andere kinderen. Haar naam “Moeder” van den Beuken was dus volkomen terecht.

Bijdrage Jan Mooren :
Onderwijzers van de jongensschool (St. Jozefschool eind jaren 50).Dit zal niet kloppen want Jos Mertens is al in 1955 hoofd van de school in Hulsel geworden. Hulsel een van de acht Zaligheden in de Kempen in Noord-Brabant.
Toen ik in 1952 na 7 klassen doorlopen te hebben de lagere school verliet, waren er de meesters Crijns, Geurts, Rutten, Boonen, Mertens en Sleven.. Als invaller fungeerde soms de oude meester Mertens, de vader van Jos. Met een  groot gezin woonde hij in een prachtige villa met grote tuin op de Groenstraat. Deze, toen al gepensioneerde oude rot, heeft misschien nog wel de meeste indruk op mij gemaakt. Hij was van vele markten thuis en van hem leerde je nog iets anders dan alleen rekenen en taal. Het landschap, de flora en fauna, de heemkunde o.a. kruisen en kapellen, de volkszang en de bestrijding van drankmisbruik bracht hij onder onze aandacht. Als je niet oplette kreeg je een draai om je oren.
 Pas vele jaren later bleek mij dat hij ook een belangrijk voorvechter was tegen de verdere kanalisatie van de Leu- en Zeilsterbeek. Samen met notaris Leclercq heeft hij in de dertiger jaren van de vorige eeuw strijd geleverd en niet zonder succes. Gelukkig staat er over de verdienste van deze meester nog veel op papier zoals in het boek uit 1973 van de Studiegroep Leudal met als titel :Het Leudal.
Wat een mooie tijd toen, op die lagere school van Roggel, weinig is historisch vastgelegd maar er over vertellen kunnen we nog en zeker over Crienske en die ‘kwaje’  meester Rutten.

Jan Mooren

Heeft u nog opmerkingen aanvullende info of andere oude foto’s, dan horen wij dat graag van u via mail, telefoon of ons contactformulier.