Kalenderfoto juli 2022

Foto omstreeks 1960
Met Roggelse kermis voor de winkel van Michel Levels op de Markt.

Personen op de foto v.l.n.r.
Piërke Haves en Baerke Timmermans.
Haves Piërke (ook Praves Piërke genoemd) woonde op het Ophoven. Geboren te Roggel op 16 augustus 1888 en gestorven op 18 september 1983.  Op de foto was hij dus 76 jaar. Hij was getrouwd met Maria Gertrudis Hubertina Linssen, geboren in Kelpen ( in die tijd gemeente Grathem). Zij hadden twee dochters Alda en Truus .

Piërke woonde  in een boerderijtje schuin tegenover de toenmalige slagerij van Jan Metsemakers (tegenwoordig Polkamp Textielservices). Ook het oude bakhuis bij deze boerderij  (hiernaast afgebeeld) was (en is) in het oog springend.

Baerke Timmermans zal wel altijd bekend blijven als de eerste patatfriet verkoper van Roggel. Hij was dus de voorloper van Friture Manders.
Baerke (1921-2008)  was getrouwd met Trui Mennen van het Ophoven (1922-2017) .
Ze woonden op de Kerkstraat, waar ook al de ouders van Baerke  woonden. Baerke bouwde een nieuw huis naast dat van zijn ouders.

Ze staan na de hoogmis voor de winkel van Michel Levels. Bakkerij en levensmiddelen. (Waar nu friture Manders huist).
Helemaal links zien we nog net Görte Tjeu (Geuijen) van het Ophoven.
We zien ook nog de sigarettenautomaat. Een pakje sigaretten zal toen (1960)  ongeveer 1 gulden hebben gekost. ( € 0.45 )