Kalenderfoto Februari 2012

Klik hier om uw eigen herinneringen of aanvullingen te sturen.

kalenderfoto_februari_2012

Omschrijving van de foto:

Echtpaar Aelmans – Janssen op de Schans.

Wie staan op de foto:

Hendrina (Drien) Janssen samen met Willem Aelmans (Wulm).

Waar is de foto gemaakt:

Voor hun huis op de Schans in Roggel.

Wanneer en waarom is deze foto gemaakt:

Ter gelegenheid van de 40e  verjaardag van Hendrina.

Wie heeft de foto gemaakt?

De foto is in 1949 gemaakt; fotograaf onbekend.

De informatie is afkomstig van de fam. Aelmans.

Willem Aelmans is op 11-5-1912 geboren in Haelen en op 3-1-1990 overleden in Beek en Bos te Heythuysen. Hij trouwde op 18-2-1938 met Hendrina Janssen. Zij werd geboren te Roggel op 10-3-1909 op de Schans in het huis waar ze lange tijd samen woonden. Dit huis staat op de kalenderfoto bij de komende maand maart.

Ze kregen 5 kinderen. De oudste, een jongen die Toon heette is maar 2 jaar geworden. Iet werd op 28-7-1940 geboren. Daarna volgde Mia. Zij kwam op 26-4-1942 ter wereld en werd gevolgd door Ton. Hij werd geboren op 12-12-1943. Omdat zijn oudere broer die Toon heette was gestorven kreeg deze zoon de naam Ton. Nelly was de laatste in de rij. Zij werd op 8-12-1945 geboren en stierf op 2-4-1992.

De voordeur van het huis gaf direct toegang tot de keuken. Links en rechts ervan waren een paar slaapkamers en als je rechtdoor liep kwam je op de koestal uit. De koestaldeur bestond uit 2 gedeelten, zodat er voldoende kon worden geventileerd. Op de schuur was ruimte voor opslag van voer en in de hoek was de paardenstal met ook weer een dubbele deur.   Voor het huis stond een oude tamme kastanjeboom. Daar lag ook de drinkwaterput. Met een emmer die aan een touw was bevestigd werd het water naar boven gehaald. In winterdag als de kachel werd gestookt gebruikte men de assen voor het verharden van de paadjes om het huis.   Ze hadden een klein boerenbedrijfje met 1 a 2  koeien wat varkens, kippen en een paard. Dat paard werd ingezet om het land te bewerken en de melkkar te rijden. Op de akkers, die rond de boerderij lagen werden bieten, granen, augurken en aardappelen verbouwd. Deze producten dienden als voedsel voor mens en dier en dat wat over was werd verkocht. In de varkensstal lagen meestal 2 varkens. Ze werden vetgemest; eentje was voor eigen consumptie de ander werd aan de slager verkocht.

De koeien stonden zomer en winter op stal en het voer werd hen in de trog voorgezet. Op deze manier ging er bijna geen voer verloren terwijl de boer de mest goed kon gebruiken voor op het land. De mesthoop lag opzij van de boerderij en elke dag kwam er wat bij.

Het kippenhok had een betonnen voet, waarop de houten wanden waren bevestigd. Het houtwerk werd regelmatig gesausd met carbolineum om rotten te voorkomen.

De Schans kreeg begin jaren vijftig waterleiding. Om kosten te besparen werd het graafwerk door de buurtbewoners uitgevoerd. Met paard en ploeg werd een sleuf getrokken die daarna met de schop op de juiste diepte werd gebracht.

Veel boeren combineerden het werk op de boerderij met een andere baan. Zo werkte Willem Aelmans jarenlang bij de Utrechtse Wegenbouw Maatschappij die o.a. de Heldenseweg heeft aangelegd. Later werkte hij bij de gemeente Roggel.

Aan het einde van de zestiger jaren verhuisden ze naar het Klapvaren. Het huis is rond 1970 gesloopt.