Kalenderfoto augustus 2017

Foto anno 1942. De Molenweg.

De foto is genomen door de heer Willem Stel.
Hij woonde met zijn echtgenote in de voorste woonwagen en in de andere woonde een collega met echtgenote.
Beide mannen waren landmeters van Rijkswaterstaat en ploegchefs van hun meetploegen die toen volgens hem werkten aan de ruilverkaveling Roggel-Neer.

De ruilverkaveling in Roggel heeft echter nog vele jaren op zich laten wachten. Deze vond eerst plaats in de jaren 60. In Neer heeft wel al eerder een ruilverkaveling plaatsgevonden.

Wat direct opvalt is de rechterzijde van de Molenweg met de nog fier overeind staande molen.  De molen droeg de naam “de Baetser”. Afgeleid van het Baetserveld, dat hier ligt. De molen werd in 1944 door de Duitsers opgeblazen en was hierdoor volledig vernield. Ze is daarna ook niet meer opgebouwd. Achter de molen zien we nog een loods en het huis van de fam. Smeets waar momenteel nog steeds de winkel in dierenbenodigdheden  van Truus Smeets-van Lier is gevestigd. Verder zien we nog de korenbermen die wachten op de dorsmachine. Aan deze zijde werd er dus nog volop geakkerd. De huizen aan deze zijde zijn grotendeels eerst gebouwd in de jaren 50.
Aan de andere zijde zien we de bebouwing die er momenteel nog steeds is. Opvallend de lichtere gevel van zaal Scheres(nu chinees restaurant). Daarachter zijn de oudere huizen die er momenteel nog liggen zichtbaar.

Heeft u nog opmerkingen aanvullende info of andere oude foto’s, dan horen wij dat graag van u via mail, telefoon of ons contactformulier.