Kalenderfoto april 2014

Klik hier om uw eigen herinneringen of aanvullingen te sturen.

Kalenderfoto 04-2014

Foto anno 1983.

Wat staat op de foto:

Linksonder ziet u de Jan Muisschool en kleuterschool de Springplank aan de Pastoor Hanraetsstraat.
In 1955 werd een begin gemaakt met de bouw van een nieuwe jongensschool aan de Past. Hanraetsstraat.
Deze nieuwbouw was een ontwerp van architect JWJ Wagemans. De aannemer was de heer F. Salimans uit Baexem.
In april 1957 werd het gebouw officieel in gebruik genomen, na inzegening door pastoor HHA Schippers.
Tot 1970 heette de school “St. Jozef” en was alleen toegankelijk voor jongens.
De meisjes gingen naar de St. Theresia school aan de kloosterstraat.
In 1970 werden de scholen in Roggel gemengd.
Aan de Roggelse bevolking werd gevraagd passende namen te bedenken voor deze beide lagere scholen.
De meisjesschool heette voortaan “Minister Calsschool” en de jongensschool kreeg als naam “Meester Jan Muisschool”, uitgekozen ter nagedachtenis aan de leerkracht Jan Muis die tijdens de 2e wereldoorlog aan de St. Jozefschool werkzaam was.
Samen met Jan Mennen en Frits Coenen zat hij in het verzet. Op 26 september 1944 waren zij “Op de Bos” bezig met verzetswerk toen ze aangehouden werden door de Duitsers. Ze probeerden te vluchten maar Jan Muis en bakker Jan Mennen werden neergeschoten. Jan Muis was op slag dood. Jan Mennen overleed enkele dagen later. Frits Coenen wist heelhuids te ontkomen.
Ter nagedachtenis hieraan is “Op de Bos” een monument geplaatst ter nagedachtenis aan deze twee verzetshelden.

De kleuterschool “De Springplank” werd in 1974 officieel in gebruik genomen. Tot 1985 bleef het een zelfstandige school. In 1985 werden nl. de kleuterscholen en lagere scholen in Nederland opgeheven en samengevoegd tot de basisschool.
In 2007 werd begonnen met de bouw van een nieuwe basisschool in Roggel, als onderdeel van een brede maatschappelijke voorziening. Dit hield in dat alle kinderen van Roggel naar deze school gingen. Zodoende kwam er een einde aan zowel de “Meester Jan Muisschool” als “De Sjans”.
De Zjwiek” werd de naam van de nieuwe basisschool.
Na gereedkoming van “De Zjwiek” werden de gebouwen van de “Meester Jan Muisschool” en de “Sprinplank” afgebroken.
Van 1957 tot 2007 hebben 1679 leerlingen onderwijs genoten op “de Moés”.

Midden rechts is de nog niet gerenoveerde oude fuus te zien aan de Koppelstraat. Daarachter ziet u nog enkele huizen van de Schans en in de verte de loods  aan de provinciale weg waarin momenteel  USA Cars is gevestigd

Waar is de foto gemaakt:

De foto werd genomen vanuit een hoogwerker bij gelegenheid van werkzaamheden aan de  St.Petruskerk in Roggel.

Wie heeft de foto gemaakt?

Frits Levels.