Kalenderfoto december 2016

12december-2016
klik op de foto voor een vergrote weergave.

Stoomketel plaatsen stroopfabriek van de familie Bergs aan de Heythuyserweg 6Foto anno 1942.
Personen op de foto:gebroeders Drees en Sef Bergs

Vroeger waren er in Limburg veel stroopfabrieken. In Roggel was er naast de stroopfabriek van de familie Bergs  ook nog de stroopfabriek van de familie Scheres. Tegenwoordig zijn er in Limburg nog 2 stroopfabrieken te weten Canisius in Schinnen en Timson in Beesel.

Stroop wordt gemaakt van appels en peren. Vroeger ook van suikerbieten. Na de oogsttijd was er dus veel werk in zo’n “kruutjes fabriek”. Dan werkten er ook vaak mensen van buiten de familie.
In de kadastrale registers vinden we dat het huidige woonhuis werd gebouwd in 1938 door Willem Bergs,  de stroopfabriek in 1942.
De stroopfabriek werd later beheerd door de gebroeders Bergs.
Later woonde hier Sef Bergs met zijn gezin, daarna de familie Bakker, die er nog een tegelhandel op na hielden en tegenwoordig woont er mevrouw den Heyer.

De toren van deze fabriek is in Roggel nog lang zichtbaar geweest.

We hebben nogal wat vragen hierover, zoals :

• hoelang heeft deze fabriek nog stroop geleverd?
  • wanneer is de toren afgebroken ?
  • wie heeft er nog een foto van een pot Bergs stroop?
  • zijn er nog mensen die er ooit gewerkt hebben?

U kunt hieronder zien op welke manieren u kunt reageren.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Heeft u nog opmerkingen aanvullende info of andere oude foto’s, dan horen wij dat graag van u via mail of telefoon.

Van Wim Bergs (zoon van de genoemde Sef Bergs) kregen we nog de volgende weetjes:
De fabriek heeft nog tot 1964 productie geleverd.
Er werd stroop gemaakt van suikerbieten en appels. Jongelui uit de buurt hebben er nog gewerkt: zonen van Hendriek Rieke en Nolle Tjeu. Wim kan zich ook nog herinneren dat hij als kind de potten “mocht ” vullen.
Na 1964 was het economisch niet meer rendabel. Het was toen of uitbreiden, moderniseren en overgaan naar jam of stoppen. Het werd het laatste. De fabriekstoren heeft nog gestaan tot 1967. Toen is hij gesloopt door hem te laten vallen. Hij weet nog dat door de val van de 27 meter hoge toren de inmaaksglazen in de kelder van de fam van Roy op het Heufke rammelde.
De stenen van de toren zijn nog hergebruikt door Bèr Frenken voor de bouw van een varkensstal.
Wim bedankt voor deze leuke info!