In memoriam Tjeu Ramaekers

Wij ontvingen maandagochtend het droevige bericht dat Tjeu Ramaekers is overleden.

Tjeu was in 1987 één  van de oprichters van  onze vereniging. Tot 2005  was hij bestuurslid en penningmeester.
Zijn interesses en  werkzaamheden binnen onze vereniging waren zeer divers, maar hij was vooral geïnteresseerd in de Roggelse oorlogsjaren.
Het boek “Roggel in de  oorlogsjaren 1940-1945” dat de Heemkundevereniging  heeft uitgegeven in 1995 bij de herdenking van 50 jaar bevrijding, was dan ook voor het overgrote deel zijn werk.
10 jaar later zorgde mede  hij ervoor dat de kerkrazzia uit 1944 ook in Roggel werd herdacht en er een herdenkingsplaquette op de kerkmuur werd geplaatst om onze gemeenschap aan deze tragische gebeurtenis te blijven herinneren.

Hij was ook zeer geïnteresseerd in de natuur van ons heem. Zo heeft hij vele jaren jonge uilen geringd en uilenkasten opgehangen en gecontroleerd.
Maar ook voor een werkje op de museumboerderij was hij wel te porren.

Zijn inzet bij het  verplaatsen en restaureren van enkele grafkruisen naar de voorzijde van de kerk was één van zijn laatste grote  klussen bij de vereniging.

De laatste jaren beperkte zijn ziekte hem erg in zijn hobby. Hij bleef echter nog tot voor enkele jaren samen met zijn vrouw Toos naar de contactavonden komen.

We zullen Tjeu’s kennis (zeker die over de oorlog) nog heel erg gaan missen, maar door datgene wat hij ons nagelaten heeft, zal hij toch altijd met onze vereniging verbonden blijven.
Niemand zal hem echter zo erg missen als zijn vrouw Toos, de kinderen en hun familie.
Wij wensen hun dan ook heel veel sterkte bij het verwerken van dit verlies.

Bestuur en leden Heemkundevereniging Roggel.