Gezamenlijke heemkundedag Leudal

Op zondag 14 mei kunnen alle belangstellenden  van 11.00 ’s morgens tot 5 uur ’s middags  de heemkundedag bezoeken die georganiseerd wordt door heemkundeverenigingen van de gemeente Leudal. Deze gezamenlijke heemkundedag vindt plaats in de boskapel van de stichting Proteion op het terrein van het vroegere sanatorium Hornerheide.
Het thema van de gezamenlijke heemkundedag is “kruisen en kapellen in de gemeente Leudal”. De diverse heemkundeverenigingen zullen ieder voor zich de geschiedenis van de kruisen en kapellen in hun eigen dorp presenteren. Het gaat om de heemkundeverenigingen van Baexem, Buggenum, Haelen, Heibloem, Heythuysen, Horn, Neer, Nunhem, Roggel  en ook de Geschied- en heemkundige kring  het land van Thorn voor de dorpen Grathem, Ell , Haler, Hunsel, Ittervoort  Kelpen-Oler en Neeritter,  Daarnaast stellen de heemkundeverenigingen zichzelf en hun activiteiten en publicaties voor aan de bezoekers.

In de boskapel is naast de presentatie van de diverse heemkundeverenigingen ook een boeiende PowerPointpresentatie te zien over de geschiedenis van Sanatorium Hornerheide vanaf de start als sanatorium voor tuberculosepatiënten in 1919 tot de huidige situatie in 2017 met zowel een verpleeghuis onder de koepel van zorgcentra proteion als  een expertisecentrum voor orgaanfalen van Ciro met behandeling voor patiënten met COPD, astma, hartfalen, apneu en slaapproblemen.

Tijdens de heemkundedag is informatie beschikbaar over een publicatie met als thema : Kruisen en Kapellen in de gemeente Leudal die medio september zal verschijnen. In dat boek staan per dorp alle kruisen en kapellen op een kaart ingetekend en wordt extra informatie gegeven over de meest belangwekkende kruisen en kapellen uit de gemeente. Men kan bij de diverse heemkundeverenigingen intekenen op het boek.

De heemkundedag vindt plaats in de boskapel van de stichting Proteieon op zondag 14 mei van 11 tot 17 uur. U vindt de boskapel aan de Heythuyserweg in Horn op adres Hornerheide 1. Er is voldoende parkeerruimte  op de parkeerplaatsen 2 en 3 voor bezoekers die niet willen fietsen. De toegang is gratis. In de brasserie van Ciro, naast de boskapel is gelegenheid om de dorst te lessen.

Bezoekers die na hun bezoek aan de heemkundedag nog wat willen wandelen kunnen op terrein genieten van de kunstwerken die Ciro in de afgelopen jaren ter gelegenheid van de Aert-walk zijn aangeschft en die opgesteld zijn langs het wandelpad voor de patiënten.